BeLi EBook PAKEJ RM20 SaMBiL MeNjaNa PeNDaPaTaN!!

Jawab Survey, Kumpul Point Dan tukarkan kepada $$$$

Home » , , , » Baju batik atau baju kebangsaan pada hari Khamis?

Baju batik atau baju kebangsaan pada hari Khamis?

Share

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera kepada semua pembaca..

Hari ni hari Khamis, so untuk kakitangan awam lelaki, berpakaian batik pada hari Khamis adalah perkara wajib, seperti yang telah ditetapkan oleh SURAT PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 1 TAHUN 2008; PEMAKAIAN PAKAIAN BATIK MALAYSIA OLEH PEGAWAI AWAM PADA HARI KHAMIS.

 

batik1malaysia Batik 1 Malaysia…korang ada? Jangan diwajibkan beli udah laa…

 

Aku? Siyesly aku cakap, aku bukanlah penggemar batik. Baju kurung berunsur batik yang aku ada hanyalah berapa je, boleh dikira dengan jari. Sutera batik lagiklah! Sehelai pun aku takde sebab aku tak suka pakai pure silk ni sebab kain dia mudah merenyuk, susah nak iron, tambah pulak aku ni ganas, kang kalo terterik benang, naya woo..

 

  DSC02654ber’cam-whore’ bersama baju batik crepe pinjam ….miahahhaa… 

 

Berita terbaru yang aku baca semalam, sempena Ramadhan tahun ni, Kelantan akan menggantikan pemakaian baju batik pada setiap hari Khamis kepada pakaian kebangsaanNamun mulai 19 Ogos ini, kakitangan lelaki diarah memakai baju kebangsaan.

 


Baju kebangsaan yang dimaksudkan mempunyai ialah lima butang dan (lengkap dengan songkok serta samping) dipakai setiap Khamis sepanjang bulan Ramadan. Pekeliling mengenai arahan terbaru itu ditandatangani Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pengurusan), Shafie Ismail bertarikh 12 Ogos 2010. Pekeliling yang diedar tersebut bertajuk 'Arahan Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Kelantan Bil 2 /2010'.

 


Pekeliling terbabit dituju kepada semua ketua jabatan negeri, pihak berkuasa tempatan dan badan berkanun negeri. Difahamkan keputusan pemakaian baju kebangsaan tersebut dibuat pada mesyuarat majlis exco Ogos lalu. HarkahDaily juga melaporkan pemakaian baju kebangsaan akan dipraktik secara tetap pada setiap bulan Ramadan.

#Artikel di ambil dari akhbar Utusan. Lupa link dia. :P

5 komen :

pelangi said... [Reply to comment]

ait kat IPG saya baru jer buat etika berpakaian pagi tadi untuk setiap penolong dan ketua kelas bagi setiap semester. perihal baju batik pun termasuk jugak..biasalah kalau penjawat awam memang diwajibkan berpakaian batik untuk menunjukkan etika berpakaian rakyat Malaysia, barulah ada identiti Malaysia disitu..bagi saya ok jer kalau pakai baju batik, janji pakai baju, kalau tak pakai tu pelik..hehe

Sky0ne said... [Reply to comment]

memang tak setuju kalau baju batik 1 malaysia tu diwajibkan beli...

RHEA said... [Reply to comment]

kalau di negeri Johor, berpakaian Melayu lengkap untuk lelaki tak kira kakitangan kerajaan atau pun swasta ditetapkan setiap Jumaat.. tidak di'wajib'kan.. tetapi digalakkan.. dan Alhamdulillah kebanyakan mereka pakai bukan bawah alasan 'saya yang menurut perintah', tetapi atas dasar keikhlasan sendiri..

baju batik adalah arahan untuk dipakai setiap khamis dan sabtu..

Q said... [Reply to comment]

adakah disebabkan ada baju batik 1 Malaysia maka ada pihak mahu menyongsang arus?
baju kebangsaan sesuai hari jumaat.
kalau disekolah Q dahulu setiap hari rabu baju uniform or korporat, khamis batik, jumaat baju kebangsaan. jimat penggunaan baju kemeja. huhuhu...

akuzle said... [Reply to comment]

sis, apernyer pinjam baju crepe tuh...ehehehhe... tp btui... 'menatang2' kain mahei neh susah mau jaga... ala, sis beli ajer kain corak batik... tp kain jojet ker aper... x yah nk gosok2....lecehhh!!

Post a Comment

Dah Baca? ..sudi2 lah beri komen ya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ Search This Blog ♥

Loading...

♥ PeNaJa BLoG DaHLia ♥

My Shoppe =)

♥ Post Terkini Dahlia ♥

♥ Post Ngetop DaHLia's ♥

Make your own

♥ Tweet tweetttt... ♥

♥ Super Very Important Followers! ♥

Related Posts with Thumbnails

Menarik!!!

 Banner
Blogged.my

♥ Arkib Blog ♥

DaHLia's JouRNaL ™ © 2009 | Simple SEO Template | Modified Themes By DaHLia | Recustomized By Nescafe Ais